Slideshow Image 46 Slideshow Image 10 Slideshow Image 11 Slideshow Image 12 Slideshow Image 13 Slideshow Image 14 Slideshow Image 15 Slideshow Image 20 Slideshow Image 21 Slideshow Image 14 Slideshow Image 15 Slideshow Image 30 Slideshow Image 31 Slideshow Image 32 Slideshow Image 33 Slideshow Image 34 Slideshow Image 35 Slideshow Image 36 Slideshow Image 37 Slideshow Image 38 Slideshow Image 14 Slideshow Image 15 Slideshow Image 40 Slideshow Image 41 Slideshow Image 42 Slideshow Image 44 Slideshow Image 45

Håkøya

Tove-Irene Pettersen

Selv om eksamenspresset holder på å ta helt styringen, må vi ta en pause :-) Så deilig å puste ut med jenten mine ei lita stund. Anatomieksamen kommer uansett :-)

Juli

22.

Badetur til Brennfjellvannet

Anders Magnussen

Vi fant ut at både Fjellas Frida og Fjellas Gaila fortjente å få bade i det gode været, og at Brennfjellvannet var perfekt for bading.

Vi gikk langs veien opp til vannet. Var noe vått på veien etter dager med regn, men det hindret oss absolutt ikke. Ble en flott tur opp til vannet, ho Frida var ivrig vel viten om hvor vi skulle og ho Gaila var like ivrig etter å gjøre det samme som ho Frida.

Vel oppe stupte ho Frida lykkelig ut i vannet, svømte og kosa seg. Ho Gaila var litt skeptisk og visste ikke helt om dette var lurt. Kanskje best å se på ho Frida.

En flott tur i fint vær, fint terreng og med flotte tur kamerater i pien mine.

Takk Tove, Frida og Gaila.

Mai

14.

Hærlig skogstur i Skibotn

Anders Magnussen

Det fantastiske været måtte utnyttes med en tur i skogen.

Vi kledde på oss, tok ho Frida med og gikk en tur langs skogsveien. En av de første stedene vi kommer til er bade elva til ho Frida. Det lyse glede av øyan hennes når ho får springe, plaske og rydde elva for kvist og buske. Vi måtte nesten tvinge ho opp av elva for at vi skulle kunne gå videre.

En fantastisk tur langs veien med vårstemning i lufta, fugler som sang og nydelig vær.

Turen ble avsluttet med fyr i bålgrua.

Tusen takk til pien mine, elske dokker :-)

April

29.

Flott vår tur i Håkøy skogen

Anders Magnussen

Endelig var det nok bart i skogen til å gå en skogstur på vakre Håkøya.

Vi gikk som vanlig ut av døra, ut i skogen og opp mot toppen. Ho Frida storkosa seg, lukta og sprang i tydelig glede over endelig å være i skogen. Vi gikk opp mot granskogen og forbi til toppen, før vi snudde og gikk ned igjen.

Nesten nede måtte jeg kalle inn ho Frida da det stod elg nesten med stien.

En fantastisk flott tur med pia mens ho mor er flink student.

November

22.

Fantastisk tur på flotte Håkøya

Anders Magnussen

Det var flott å stå opp og se den nydelige snøkledde skogen, perfekt for en tur med Fjellas Frida.

Vi gikk opp den vanlige løypa i skogen, igjennom granskogen og ut på sletta bak. Ho Frida storkosa seg i snyen, hvor ho sprang, hoppa, lekte, spiste sny - og faktisk stilte ho velvillig opp til en fotoseanse.

En perfekt dag i skogen.

25.

Flott helg i vogna

Anders Magnussen

Vi pakka sakene og tok turen inn til Skibotn for en helg i vogna.

Det var hærlig å komme inn til godt vær hvor vi kunne sitte ute å kose oss med bål akompagnert med flott stjernehimmel. Vi gikk en kort men flott tur hvor pien kunne springe i den flotte furuskogen, noe både ho Frida og ho Ibra var godt fornøyd med.

Godt å komme i vogna og kose seg med pien mine, takk min hærlige turkamerat og kjærest :-)

20.

Ettermiddagstur på Nattmålsfjellet

Anders Magnussen

Enstemmig vedtatt; det ble tur på Nattmålsfjellet i dag - igjen.

Turen i dag ble litt anna enn normalt. Både ho Frida og ho Ibra fant ut at vi ikke skulle bry oss om eieran, springe galning rundt omkring uten mål og mening i ett godt forsøk på å få eierans arma og bein ut av ledd. Når eieran (les: spesielt den mannlige delen) hadde noe kort lunte, så gikk det ikke mange metran før stemninga var noe dempa. Er vel uunngåelig å få slike tura imellom?

Vest man no ser bort fra den delen av turen, så var det en flott tur med ett hærlig vær. Overskya uten nedbør, litt trekk i lufta og en flott tempratur. Noe vått langs stien som krever gode sko.

Når turen var uten andre folk i marka, fikk pien springe litt laus de plassan vi hadde full oversikt. De storkosa seg når de sprang laus og i alle fall når de fikk bade i lille vannet.

17.

Skogstur i Skibotn

Anders Magnussen

Selv om det blåste smådjæ.... måtte vi ta oss en tur i skogen. Utrolig hvor mye vind en naturlig furuskog kan stoppe.

Vi gikk veien på nersia campingen ned, forbi kraftlinja og ned til ett flott sted i skogen. Her slappa vi av mens ho Frida suste rundt i skogen som om ho trudde ho Ibra var etter.

Det ble en kort men hærlig tur, og ikke minst fikk ho Frida kosa sæ masse.

Fantastisk flott tur på Nattmålsfjellet

Anders Magnussen

Selv om sofan lokka så godt den kunne, så klarte vi å komme oss av gårde på tur i dag. Målet var Nattmålsfjellet denne gangen åsså, en ganske kort og fantastisk tur lett tilgjengelig når ettermiddagan begynne å bli kort.

Vi kjørte opp i dalen og gikk autostraden opp fjellet. Både ho Frida og ho Ibra var som vanlig mildt sagt ivrig etter å komme avgårde. Flott, tørr og hard sti hele veien, og ikke minst ett fantastisk flott vær.

Pien var denne turen mest ivrig etter å snøse rundt over alt, og hadde tydeligvis en intern konkurranse om hvor mange ganger dem klarte å lage snurr på bandan - trekke skulle dem i alle fall ikke gjøre :-)

På tur ned gikk det bedre selv om pien skvatt da to mannfolk satt under en stein og ventet på Nordlyset. Det begynte å bli mørkt da vi sto på toppen og ganske mørkt når vi var med bilen, men en hærlig tur ned ble det.

Fantastisk fin tur, og kjempe takk til pien mine :-)

Skogstur på Håkøya

Tove-Irene Pettersen

Etter å ha vært oppe og kjørt Anders på flyplassen kl. 5 om morran, fant æ ut at en tur ut i skogen på dagen ville hjelpe på de småtrøtte øyan æ fikk utover dagen. Hundan blei spøllykkelig å storkosa sæ lamme mæ. Ingen elg å se så dem fikk springe løs å leke mens æ fant mæ ei fin buska å sette på, mens æ nyta utsikta av hundan og det nydelige været.

Balsam for sjæla, rett å slett :-)

Flott skogstur på Håkøya

Anders Magnussen

Tove overtalte mæ til å ta oss en liten skogstur på Håkøya, pien trengte å få springe litt laus i skogen. Vi kledde på oss, slost sælan på pien og gikk ut av døra og inn i skogen.

På turen opp traff vi på flotte Varg som sprang og lekte nesten en halv time sammen med pien. Det gikk utrolig flott at begge kunne leke sammen med han Varg, hvor han som alltid er en hærlig hund - men at også begge pien våres kunne leke i lag sammen med han Varg uten nokka bitching.

Vi fanget pien og gikk videre sørover inn i skogen, snudde ikke langt fra masten og gikk under toppen tilbake og ned til huset. Vi stoppet under toppen oppfor huset og satt på et tre som lå i passe stol høyde, mens pien lekte og snuste rundt oss. Turen ned gikk også flott og pien var tydeligvis fornøyd med turen.

Flott tur på flotte Håkøya. Noe vått i skogen men det ble en flott tur i ett flott vær.

Takk kjæresten min, og ikke minst pien mine.

26.

Skogstur i Skibotn

Anders Magnussen

Tove og jeg fant ut at en skogstur hvor pien kunne springe laus var på sin plass.

Vi gikk opp skogsveien ovenfor campingen og slapp pien laus i skogen. De sprang og kosa seg kjempemasse, ho Ibra noe instruert av en morsk Frida. Truen ble ikke så lang grunnet noe dårlig vær men pien kosa seg masse - absolutt verdt turen.

Kort, flott tur, takk pien mine....

23.

Flott tur til midtre Svarthammervann

Tove-Irene Pettersen

Siden jeg ikke har vært ved Svarthammervannet siden jeg gikk på barneskolen va æ ikke tung å be når Anders foreslo en tur dit.

Det er en drepende bratt stigning i begynnelsen, men siden hundan hadde iver i sæ hjalp dem no litt til opp den første kneika. Noe dem snart oppdaga va helt unødvendig. Hvorfor i alle dager skulle dem drege på oss, når dem heller kunne lukte å snuse (sirkle fremfor føttern våres).

Det va utrulig flott når vi kom opp, traff på flere folk og hunder. Fantastisk fint på fjellet nå på høsten. Neste gang må vi se om vi kommer oss til Amundvannet :-)

Takk for en flott tur kjære.

20.

Tåketur til Nattmålsfjellet

Anders Magnussen

"Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær" heter det. Vel vi kledde på oss og tok turen ut til Kattfjord dalen for en tur i tåka til Nattmålsfjellet.

Vi blir liksom i sentrum for begivenhetene når man tar ut ho Frida og ho Ibra på starten av en tur. Det går liksom ikke lydløst for seg, og for så vidt heller ikke bevegelsesløst. De samme folkene blir like sjokkert når dem senere på turen ser de harmoniske og rolige pien våres lengre oppe på fjellet.

Turen var rett og slett hærlig med tåkedotter som dro forbi, flott temperatur og ikke så mange men blide mennesker man traff på turen. Det var en magisk stemning på toppen hvor selv pien syntes det var greit men en liten photoshoot.

Kanskje en av de fineste turene hittil i år - takk Tove kjæresten min.

19.

Flott tur til Håkøytoppen

Anders Magnussen

Både ho Frida, Ibra, Tove og Æ trengte en liten tur ut i frisk luft. Hva er bedre da enn å gå den fine naturstien på Håkøya?

Vi kledde på oss etter alle kunstens regler og dro bort til starten av stien. Hundan hadde sitt vanlige rituale med galskap og lyder, men etter litt fortvilelse kom vi no avgårde.

Ho Frida kosa sæ stort når ho første gang på mange dager fikk gå uten krage, noe vi tok sjansen på sia ho ikke klødde og såran så veldig fin ut. Det gikk som forventa veldig fint.

Både vi og hundan kosa oss på turen. Veldig lummert i dag kor man ble svett bare av å blunke, men når man har dusj i huset er vel det bare kos.

Eneste bakdelen med turen er at ingen av hundan vil gå bakerst, så når stien er smal blir det en kamp for hundefører å holde kø ordninga. Siden det var æ som gikk bakerst med ho Ibra, ser æ for mæ noen ukers sykemelding grunnet skuldra ut av ledd :-)

Takk for en flott tur sammen med alle pien mine

Fantastisk fjelltur i Skibotn

Tove-Irene Pettersen

Æ har lenge hatt løst å gå opp veien mot demningen i Skibotn opp mot Finskegrensa. Så siden anledningen og været bare passa perfekt tok æ Frida og Ibra i biln å kjørte opp veien mot Finland fra campingvogna. En helt fantastisk fin tur i et nydelig vær. Hundan og æ storkosa oss. Den veien skal æ gå flere gang.
Men selvfølgelig når alt er på det koseligste bestemte de to puppertetsjenten sæ for at tia va kommen for å gjøre opp sæ i mella. Det va nån slukkøret jente som puska seg ned fra fjellet etterpå. Eiern va plutselig ikke bare lykkelig og medgjøerlig lenger :-)

Men når de nydelige hundeøyan ser på dæ e alt fort glemt, og nye tura står på vent :-)

Jakt tur på 1. Svanfjell

Anders Magnussen

Etter opplevelsen med mye ryper 1. jaktdag, fant jeg og pappa ut at vi skulle gå på samme plass i dag.

Vi startet som vanlig før hanen hadde fått snurn ut av unnbuksene og kjørte utover for årets andre jakt tur. Det var umenneskelig tungt å starte på turen opp til jakt terrenget, hvor tanken om at senga venta hjemme virka veldig fristende. Det ble heldigvis med tanken.

Det første vi gikk på var en orrhane på samme sted som sist. Denne gangen var jeg forberedt, men ble lurt trill rundt av hanefar. Ellers var det betydelig mindre ryper denne dagen, og de satt enten langt nede mot skogen eller høyt oppe på fjellet.

Jeg var heldig i dag og fikk skyte noen skudd, og heldigvis var treffprosenten betydelig bedre enn 1. jakt dag. Jeg fylte bag limiten i dag, men en treffprosent på litt over 2,1.

Været var fantastisk i dag (kanskje ikke så godt jaktvær) med sol, varmt og stort sett vindstille, som gjorde at man var søkk våt av svette nesten hele dagen.

En flott tur.

11.

Tur opp veien mot Stolpefjellet

Tove-Irene Pettersen

Æ og hundan vokna til et utrulig knallvær i dag. Etter vi hadde fått frokost i oss, dro vi for å komme oss på tur.

Parkerte der vi bruke når vi skal til Brennfjellvannet for bading, men denne gangen va plan noe annen. Da æ gikk ut av biln for tankan tilbake til da æ va i Alta under starten på Finnmarksløpet. Utrulig hvor mye lyd to ivrige schæferjente kan lage. Vi tok veien rett til fjells istede for bading i dag. Fantastisk fin tur, i et flott vær.

Det va nån slitne schæferjente som kom tilbake til biln. Etter vi kom tilbake til vogna innvilga begge schæferjenten sæ en lang lur.

Ser frem til å få min bedre halvdel med neste gang :-)

10.

1. jaktdag 2015

Anders Magnussen

Jeg, Mads og Pappa stod opp 04:20 for å gjøre oss klar til årets første jakt dag.

Vi kjørte ut til Kaperdalen, passelig skeiv i øyan, og gikk opp på 1. Svanfjell. Været var skyet uten regn og ble lettere utover dagen, hvor sola kom frem etterhvert. Det var med andre ord ett flott jakt vær.

Vi så en del fugler, men dessverre var dem skjær og vanskelig å få på hold. Vi kom på hold noen ganger og ble absolutt ikke fri, men forbruket av skudd og vanskelige ryper gjorde at vi ikke var helt fornøyd. Vi så også to orrhaner, utenfor skuddhold, på tur opp og en par harer oppe på fjellet.

En fantastisk flott dag, med godt jaktvær hvor vi så ryper hele dagen.

Fikk 3 ryper i dag på ett ikke offentlig antall skudd, fornøyd med antall ryper men absolutt ikke med en katastrofal treff prosent.

Takk for turen!

10.

Jente tur i vogna

Tove-Irene Pettersen

Siden min bedre halvdel er dratt på rypejakt, tok æ våre flotte schæferjente med mæ i vogna. Vi har kosa oss ute i hele dag i ett kjempeflott vær. Pien kom søkktrøtt inn i kveld og sovna momentant. Æ kose mæ med strikkingen og planlegger hvor vi skal gå på tur i morra :-)

Flott tur på Nattmålsfjellet

Anders Magnussen

Etter å ikke ha kunnet se fjæra på grunn av tett tåke og regn, så letta det og vi kunne ta oss en liten tur på fjellet. Hvor; til Nattmålsfjellet selvfølgelig.

Vi startet som vanlig med utkjøringa oppe i dalen og gikk utover mot toppen. Hundan var som vanlig ustyrlig ivrig etter å komme avgårde, og dem trakk velvillig i nedoverbakke og på flatmark og nesten fraværende i oppoverbakkan - ikke så rart kanskje når æ heng i sælan.

Turen var flott med relativt godt vær (les: ikke regn), men noe bløtt langs stien. Det var faktisk mange på fjellet i dag til tross for det litt uggent været.

Takk til Frida og Ibra, og ikke minst til min kjære Tove.

Ettermiddagstur på Hella

Anders Magnussen

Vi fant ut at vi måtte røre oss i dag, til tross for noe dårlig form. Både pien og vi fortjente en luftetur.

Vi kjørte derfor ut til Hella for å gå oss en tur i fjæra. Vi parkerte på den store plassen og tok ut hundan. Har vel aldri opplevd makan til galskap, dem peip, gjødde, hoppa, spratt og dro som om de skulle grave seg ei skyttergrav. Har ikke sett sånn oppførsel anna enn på TV - rett og slett ett galehus.

Etter en liten stund roa det seg såpass at vi kunne gå ned mot kafèen. Pien var litt bedre med jessu kor dem dro, vi hadde rett og slett ikke sjans å få dem til å gå på en normal måte. Det føltes som om alt var ute av ledd og at arman nådde ned til kneskåla. Når vi var kommet ned til fjæra satte vi oss på ett berg og slappet litt av, pien ble noe bedre etter dette og ble gåanes med resten av turen.

Det var bra med folk på Hella i dag kor det så ut til at en eller annen skoleklasse hadde tur, samt var det nån voksne folk åsså. Nån fiska uten at vi så at nån fikk nokka, men grønnsporen hoppa som en galning i straumen.

Vet ikke helt om eg i kampens hete syntes nokka om den turen, men i skrivende stund må jeg innrømmet at det faktisk var en fin tur.

Takk for turen pien mine, og min elskede Tove :-)

30.

Tur til Lullefjellet

Anders Magnussen

Etter å ha hørt mye skryt av naturstien ved Lullefjellet, fant vi ut av vi måtte ta oss en tur.

Vi kjørte opp til parkeringsplassen og startet turen langs stien. Fjellas Frida og Rallarbos Calibra var som vanlig i taket av spenning og lagde lyder de færreste har hørt. En dame som satt utenfor en bobil flirte høyt når ho så kor ivrig pien var.

Vi startet turen inn stien, som den første kilometeren er en skogsvei før den går over til å bli en sti innover skogen. En fantastisk flott tur med mye skiltet informasjon langs turen, med alt fra bær og vekster til informasjon om gammel bruk og rovdyr.

Både Tove, jeg, Frida og Ibra koset oss oppover stien, hvor vi tok oss en pause med fossen før vi gikk tilbake. Pien jobbet og dro oss oppover stien men vi var glad for at iveren var avtatt noe på tur ned.

En flott tur som anbefales og som vi garantert blir å gå flere ganger.

Takk for en fin tur Tove pia mi :-)

29.

Badetur på Brennfjell vannet

Anders Magnussen

Tove og jeg syntes at pien fortjente en badetur i dag. Vi bestemte at stranden ved andre Brennfjell vann var perfekt.

Både Fjellas Frida og Rallarbos Calibra (Ibra) var helt klar for en tur, de hoppet, skrek og syntes det gikk alt for tregt å komme i gang ved bilen. Turen innover ble en veldig fin opplevelse, hvor hundene koset seg sammen og gikk ved siden av hverandre som dem aldri har gjort noe annet. Skuffelsen var tydelig hos ho Frida når ho ikke fikk bade i det første vannet, men det var glemt når vi kom frem til badeplassen.

Vi slapp ho Frida først slik at ho Ibra kunne følge etter. Ho Frida starta å spurte i bukhøyde langs stranden, men ho Ibra sprang rett ut på dypt vann helt opp til ryggen - der sto ho å lurte på ka ho Frida holdt på med. Var utrolig morsom å hente pinner i vannet, ho Frida svømte som en sel men ho Ibra sank nesten til botten med bakføttern og kava med forlabban. Det var tydeligvis første gang ho bada.

Dessverre måtte vi være flinke foreldre og avbryte badingen, ikke helt uten protester.

Hærlig tur med mine hærlige pie, både hunda og ikke minst Tove pia mi :-)

27.

Badetur i Nordelva

Anders Magnussen

Etter at både jeg og ho Tove hadde vært syk, fant vi ut at det var tid for at ho Frida og i Ibra skulle få litt kvalitetstid. Valget ble bading i Nordelva.

Vi parkerte på den store flotte parkeringsplassen og gikk ned til svingen i elva. Hundan hoppa og spratt, snøste rundt og bare kosa seg på turen. Ho Frida skjønte tydeligvis kor vi skulle når ho drog ganske heftig i bandet når vi nærma oss.

Nede med elva var vi alene og ho Frida fikk springe løs i elva, men etter en liten stund turte vi å slippe ho Ibra åsså - dem storkosa seg i elva sammen.

Ho Frida måtte stadig vise hvem som er øverst på rangstigen og skulle bestemme hvordan de skulle leke, men det gikk bare strålende.

Hærlig tur og takk til ALLE piene mine :-)